Intranet Fakultät für Chemie und Pharmazie

Prof. Dr. Stefan Schwarzer

Address

Department Chemie
Ludwig-Maximilians-Universität München
Butenandtstr. 5-13, Haus D
81377 München
Germany

Phone +49 (0)89 2180-77397 oder -77396
Room-Nr. D2.019
Email stefan.schwarzer@cup.uni-muenchen.de
Home page www.cup.lmu.de/didaktik/

Research Interests

  • Development of theoretical problems and practical tasks in the area of natural sciences
  • Communication of an authentic image of (nano)research in school and out-of-school settings through different media
  • Educational impact of out-of-school learning opportunities, e.g. student labs 

Short CV

  • Studied chemistry at Oldenburg
  • 2010 PhD, Oldenburg and Melbourne/Australia
  • 2010 - 2016, Postdoctoral research, IPN Kiel
  • Since 2014 (Substitute)Teacher secondary/comprehensive school, Kiel
  • Since 2016 Head of Junior Research Group, IPN Kiel
  • Since 2016 Visiting professor for chemistry education, LMU Munich 

Key publications

  • Schwarzer, S., Rudnik, J. & Parchmann, I. (2013). Chemical switches as potential learning switches - Subject matter support of a Collaborative Research Center. Chemie konkret (CHEMKON; Forum für Unterricht und Didaktik), 20(4), 175-181.
  • Schwarzer, S., Akaygun S., Sagun-Gokoz, B., Anderson, S. & Blonder, R. (2015). Using Atomic Force Microscopy in Out-of-School Settings - Two Case Studies Investigating the Knowledge and Understanding of High School Students. Journal of Nano Education, 7(1), 10-27.
  • Schwarzer, S., Wilke, T., Abdelaziz, R. & Elbahri, M.(2015). Wenn ein Wassertropfen zum schwebenden „Nano-Reaktor“ wird: Einsatz eines Leidenfrost-Tropfens zur Darstellung und Untersuchung von Nanopartikeln. Praxis der Naturwissenschaften - Chemie in der Schule, 64(4), 23-27.
  • Schwarzer, S., Liedtke, P. & Adelung, R. (2016). St. Pauli und das Phänomen der Wasserstrahlreflexion - Natürliche, nano- und mikrostrukturierte Oberflächen mit Lotos-Effekt inspirieren zur Untersuchung neuer Materialien. Naturwissenschaften im Unterricht: Chemie, 27(152), 34-38.